П’єр Спрей про винищувачі п’ятого покоління та помилки Пентагону
Винищувачі п’ятого покоління в усьому світі стали таким собі символом абсолютної могутності – в їх боєздатності не прийнято сумніватися, ними прийнято пишатися. Їх намагаються будувати всі країни, які претендують на звання великої авіаційної держави.
Мабуть, єдине, в чому їх іноді дорікають – дуже висока вартість. Програма розробки американського F-22 групою компаній на чолі з Lockheed Martin коштувала понад 60 млрд доларів, F-35 коштував трохи менше.
Обраний президент США Дональд Трамп ще в грудні написав у своєму твіттері, що вкрай незадоволений вартістю проекту F-35, що відразу ж знизило акції Lockheed Martin.
Бойова ланка винищувачів ВПС США Ф-22
У своїй першій прес-конференції після обрання він знову обрушився з критикою на проект, заявивши, що подумає, чи не влаштувати конкурс, розглянувши в якості альтернативи Boeing F/A-18E/F попереднього, четвертого покоління.
Американський військовий авіаційний аналітик П’єр Спрей в 1970-х роках входив до групи військових пілотів, інженерів і експертів в Пентагоні, що розробляла “теорію енергоозброєності-маневреності” (energy-maneuverability theory), яка призвела до створення математичної моделі розрахунку параметрів винищувача.
На основі цієї моделі була розроблена концепція легкого винищувача, в рамках якої в 1970-х роках був побудований знаменитий F-16. Спрей також брав участь в розробці технічного завдання за програмою A-X, результатом якої стало створення штурмовика A-10.
Спрей відомий тим, що він один з небагатьох в світі і в США критикував ідею розробки технологічно складного, але при цьому дорогого літака для ведення повітряних боїв, яка в результаті привела до створення винищувачів п’ятого покоління F-22 і F-35.
Винищувач ВПС США Ф-35
Чи варті ці два літака тих грошей, які в них вклали?
Це була величезна помилка. Кожен новий F-22, який ми купуємо, кожен новий F-35, послаблюють боєздатність Військово повітряних сил США (ВПС). Причина дуже проста. Вони не настільки хороші.
У F-22 деякі характеристики досить високі, а в F-35 взагалі немає нічого видатного, це просто величезна катастрофа. Але в обох випадках в них вклали гроші, які можна було витратити на набагато кращі літаки.
Якщо врахувати всю приховану вартість проекту, а не тільки офіційну вартість, кожен F-22 коштує приблизно півмільярда доларів. А за півмільярда доларів можна купити, як мінімум десять винищувачів і які будуть набагато краще. Так вони просто знищують ВПС, спускаючи гроші на літак, який в загальному непоганий, але просто неймовірно дорогий!
А що стосується і F-22, і F-35, то обидва вони ще настільки складні в обслуговуванні, що не будуть являти собою ніякої особливої сили в повітрі – їх ефективність у воєнний час буде дуже невисока.
Навіть з урахуванням того, що F-22 мають високу маневреність – їх зовсім небагато. Річ у тім, що ми невипадково змогли закупити лише 183 одиниці – вони просто занадто дорогі. Але для того, щоб мати справжні ВПС, потрібна тисяча винищувачів, а не 183.
Крім того, це повинні бути винищувачі, які літають як мінімум двічі в день. Частота польотів F-22 і F-35 – від одного разу на чотири дні до одного разу на тиждень. Їх просто немає в повітрі. Коли літак стоїть на землі – він мішень, коли він літає – він зброя.
Ви кажете про маневреність F-22, як про його перевагу. Невже ця якість ще може стати в нагоді винищувачам? Ви вважаєте, що в разі Великої війни в повітрі будуть відбуватися маневрені бої?
Це була велика мрія. Вона народилася, якщо пам’ять не зраджує, на початку-середині 1950-х років. Велика мрія про повітряний бій за межами прямої видимості. Це термін – “повітряний бій за межами візуального контакту з метою” (beyond visual range combat).
Іншими словами, ти бачиш когось на своєму радарі на відстані набагато більшому, ніж видно неозброєним оком. Ти дивишся на точку на екрані, захоплюєш ціль, натискаєш кнопку – і через 30 секунд точка пропадає.
Це була велика мрія. Вона залишається такою і понині. Але як це не працювало тоді, так воно не працює і зараз. Ну хіба що деякі технології змінилися. Головна проблема тут в тому, що точка на екрані радара не пофарбована в червоний або синій колір. Це просто точка.
У цій повітряній війні – я не кажу про війну з маленькими країнами, такими як Саудівська Аравія, Ємен, Сирія, Ірак і так далі, я говорю про серйозні ВПС – так ось, в боях під час серйозної війни в повітрі братимуть участь сотні літаків. З обох сторін. І вони змішаються. У повітряному бою не існує передової – в такій сутичці не буде нашого повітряного простору та повітряного простору супротивника. І коли ти побачиш точку на екрані серед сотень інших точок, вона може бути як твоїм літаком, так і літаком противника.
Звичайно, люди постійно винаходять нові і більш досконалі системи розпізнавання свій-чужий, але до сих пір, на кожну таку, створювалися і системи протидії. Жодна не може гарантувати безпеку. А якщо вони небезпечні, доведеться ідентифікувати противника більш надійним способом. Таких способів існує два.
Перший – якщо ти повний йолоп, то включиш радар. Якщо включити радар в присутності технічно оснащеного противника, то всім відразу стане зрозуміло, хто ти такий. Це як включити маяк, який буде сигналити: “я тут, я росіянин, я китаєць, я американець, я британець”.
Літак легко ідентифікується за сигналом свого радара. Сигнал можна помітити і відстежити його джерело на набагато більшій відстані, ніж за допомогою радара розміщеного на літаку – випромінювання на наземних пристроях військ Проти повітряної оборони (ППО) дуже потужне.
Розумієте? Джерело випромінювання радара, що розміщено на винищувачі видно на відстані, яке в три-п’ять разів більше, ніж відстань, на якому цей самий радар здатний помітити ціль.
Кожна серйозна країна виробляє ракети, що наводяться на джерело випромінювання радіолокації. На озброєнні країн з потужними ППО знаходяться багато різновидів протирадіолокаційних ракет класу “земля-повітря”, “повітря-земля” і “повітря-повітря”.
І ось ти включаєш радар в сучасному бою проти добре технічно оснащеного противника і моментально отримуєш прямо в лоб ракету. На мою думку, в сучасному повітряному бою з підготовленим супротивником (не в разі війни з невеликими країнами) просто не можна включати радар.
Звідси висновок – за таких умов технологія “стелс” не має сенсу. Тебе просто ніхто не буде шукати за допомогою радара – крім тих, хто сидить на землі. А вже вони впораються і з “стелс”. Не існує ніякого “стелс” для великих наземних локаторів.
І ось тут варто усвідомити, де ми опинилися. Через протирадіолокаційні ракети ми не можемо ідентифікувати противника, якщо, звичайно, він не настільки дурний, щоб включати радар, адже в такому випадку його можна буде збити на відстані 250 кілометрів, треба тільки захотіти.
І якщо пілот супротивника не дурень, то доведеться підібратися до нього ближче і подивитися, свій він чи чужий. І коли ти настільки близько, а ми говоримо про відстань від пів кілометра до півтора, залежить від погодних умов, то ти вже вступив в бій, ухилитися не вийде.
У ближньому бою маневреність є ключовою якістю. Чи мали мали рацію ті, хто продовжував її розвивати?
Так, звичайно. У ситуації, коли противник так далеко просунувся у відстеженні сигналів радара, коли у нього є протирадіолокаціні ракети, нічого не залишається, окрім як покластися на маневреність.
Маневреність – це ключова вимога до будь-якого сучасного винищувача. А ті літаки, які у нас є не дуже маневрені. Це наслідок захоплення характеристиками, на які звертали увагу при розробці винищувача п’ятого покоління.
Кращі сучасні винищувачі – F-22, Rafale, Typhoon і російські літаки, які могли б бути кращими, якби не були такими масивними, так ось – характеристики сучасних літаків не настільки гарні, як у YF-16 – літака, що послужив прототипом F- 16.
Винищувач ВПС РФ Т-50
Цей літак, що вперше піднявся в повітря в 1973 році, був набагато більш маневреним, ніж сучасні, так звані, винищувачі п’ятого покоління.
П’яте покоління – всього лишень маркетинговий хід. Він не має відношення до ефективності, він не має ніякого відношення до непереможності винищувачів (яким його позиціонують розробники). І цей термін був використаний виключно, як маркетинговий прийом.
Він не існував до цього ніколи, до середини 1990-х. Його придумали в Lockheed і ВПС США, щоб “продати” F-22, а потім F-35.
Так значить, правий Дональд Трамп коли критикує проект F-35?
Поняття не маю. Я не знаю, хто його консультує. До сих пір розмови йшли про те, щоб зробити F-35 дешевше, але це не дуже гарна ідея. Набагато краще просто згорнути цей проект.
Кожен наступний винищувач F-35, який ми купуємо, навіть якщо він стає на 5% дешевше, допомагає прикінчити боєздатність американських ВПС.
Так що ж слід зробити зараз?
Згорнути програму F-35 і вкласти гроші в оновлення тих літаків, які у нас вже є.
У ранішні версії F-16 (зараз його виробляє Lockheed Martin), F-15 (Boeing), розробити для них нові двигуни, щоб закрити діру в винищувальному парку, яка існує зараз. Це дозволить швидко збільшити чисельність літаків ВПС замість того, щоб скорочувати її кожен раз, коли ми купуємо F-35. Це план на найближчі роки.
Однак разом з тим потрібно негайно почати розробку нового літака, керуючись принципами бойової ефективності, а не політикою відділів продажів високих технологій компаній, яка не працює.
Порівняльні таблиці зовнішнього вигяду винищувачів
Статтю підготоленно за допомогою матеріалів ББС
Pierre Sprey gained wide public notability after having been interviewed on his views of the F-35 by the popular-audience press,[14][15] by Russian state-owned media such as Russia Today and Sputnik News,[13][16] on the politics and policy news network C-SPAN,[17] at a meeting of the activist group “Stop the F-35”,[18] and during a podcast of a debate between Sprey and a retired US Marine Corps combat pilot and instructor at the “TOPGUN” United States Navy Strike Fighter Tactics Instructor program who has piloted both the F-35B STVOL variant and the F-22, on the website of Aviation Week and Space Technology magazine.[2]
2017 saw widespread questioning of Sprey’s perspective on the F-35. In the Paris Air Show that year, an F-35A demonstrated a range of complex aerobatic maneuvers that led commentators in the aviation and popular press to question Sprey’s allegations that the F-35 was incapable of flying at low level, at low speeds, or with the agility of the F-16.[19][20] In addition, defense-related blogs carried interviews with pilots who fly and train others to fly the F-35 who report that it has higher angle of attack and better close-in maneuverability than the F-16 during dogfighting – contradicting another notable claim of Sprey’s.[21] [22]